Welcome to Khak Art Gallery
Iranian Art Khak Gallery
Visit Us
#1 Jila Alley, Basiri St. Gholhak
Shariati Ave. IRAN TEHRAN
TEL: (0098-21) 22 60 54 65
OFFICE VILLA 21, 4B ST. , AL HUDAIBA 322 - MARSAM MATTAR ART CENTER Dubai - United Arab Emirates
All Rights Reserved by
KhakGallery @ 2020


موسیقی بصری در پوسترهای شیوا ( ENGLISH )

SEND TO A FRIEND!

نویسنده وحید ثابتی

در گالری خاک از هفدهم تا بیست و نهم آذرماه 1385 نمایشگاهی با عنوان تجدید دیدار با منتخبی از پوسترهای دهه چهل و پنجاه قباد شیوا برگزار شد. در این نمایشگاه که با فاصله ای کوتاه از اولین نمایشگاه انفرادی شیوا در اصفهان برگزار می شد، منتخبی از پوسترهای او که در این دو دهه خلق شده اند به نمایش گذاشته شده بود.


بعید می دانم که هیچ طراح گرافیکی در ایران به اندازه قباد شیوا پوسترهای فرهنگی طراحی کرده باشد و یا حداقل اینکه به این اندازه در این کار موفق بوده باشد. قباد شیوا هنرمندی سنت گراست و در عین حال روزآمد و مدرن. توانائی او در به هم آمیختن این دو خصوصیت باعث تفاوت و برجستگی آثار او می شود.به بیانی دیگر دانش تئوریک شیوا در هر دو حوزه بالاست و توان عملی به کارگیری این دانش را به طور توامان دارد.


به این شکل آثار شیوا پیوندی ناگسستنی با گذشته هنر ایرانی_شرقی دارند ولی چون به شیوه ای نو و با مهارت کامل خلق شده اند ما را به افسوس و نوستالوزی دچار نمی کنند. نکته قابل توجه اینکه هر چند شیوا طراحی بسیاری از این پوسترها را به عنوان وظیفه اداری (او در این دو دهه کارمند رادیو و تلویزیون بوده و بیشتر پوسترهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه مربوط به جشنهای هنر و ارکستر مجلسی ها بودند که امور هنری آنها به عهده تلویزیون بود) انجام داده با این حال، به هیچ وجه تحت تاثیر شرایط زمانی و مکانی قرار نگرفته و آثارش فرای این چهارچوب خلق شده اند.


این مسئاله به خصوص درآثار دهه پنجاه شیوا نمود پیدا می کند. در این دوران شیوا خام دستی ها را پشت سر گذاشته، از معدود کج روی ها رهائی جسته، صاحب تجربه شده و توانسته آثاری خلق کند که در آنها نوعی موسیقی بصری جاری است. خصلت ویژه گرافیک که خلق آثار را محدود به وجود سفارش دهنده می کند، سبب شده است به گرافیک، بیش از آنکه به عنوان یک هنر نگریسته شود، به عنوان یک حرفه توجه شود. این مسئاله باعث شده خلق آثار گرافیکی دارای ارزش هنری محدود شود به وجود سفارش دهندگان فهیم و خوش سلیقه ای که به طراح اعتماد کنند و یا کارهائی که طراحان گرافیک ویزه نمایشگاهها طراحی می کنند. از این رو بازدید از پوسترهائی که صاحب حد اعلای ارزش هنری و اصالت و هویت ایرانی است برای طراحان گرافیک جوان فرصتی مغتنم به شمار می رود تا راه و رسم هنرمند بودن را بیاموزند و بی پیر به ظلمات نروند. ظاهرا گالری خاک در نظر دارد طی نمایشگاه های ادواری آثار بعدی قباد شیوا را به نمایش بگذارد.