Welcome to Khak Art Gallery
Iranian Art Khak Gallery
Visit Us
#1 Jila Alley, Basiri St. Gholhak
Shariati Ave. IRAN TEHRAN
TEL: (0098-21) 22 60 54 65
OFFICE VILLA 21, 4B ST. , AL HUDAIBA 322 - MARSAM MATTAR ART CENTER Dubai - United Arab Emirates
All Rights Reserved by
KhakGallery @ 2020


آتش و كلمات ( ENGLISH )

SEND TO A FRIEND!

نویسنده وحید شریفیان

فریدون آو در مجموعه 101‌ نام دوباره به ریشه‌های دینی‌اش برمی‌گردد. به 101نام مقدس در دین زرتشت كه همواره با خود اعداد روی نقوش آتش آورده شده است. فریدون آو همواره به نوعی با مسئله اقلیت مذهبی و خانواده درگیر بوده است. زمانی آن را در مجموعه «خطر انقراض» با قوتوكلاژهایی آورد كه از عكس‌های خانوادگی‌اش گلچین شده بودند، زمانی آن را در «كوكب لعل» با نقاشی از دسته‌گل كوكبی كه از مادرش روی میز به جا مانده بود آورد و حالا این درگیری با مذهب خانواده شكل رمز نوشته‌هایی را می‌گیرد كه در نقش آتش گره‌هایی را می‌گشایند.


انگار كه این مجموعه نوعی مراسم آئینی بر مستجاب‌شدن مجموعه‌هایی پیش از این بوده؛ نوعی آئین كه در آن فرخندگی، نوستالژی و شاعرانگی تمام آن مجموعه‌ها را دارد و در عین حال رمزآلودگی مخصوصی دارد كه آن را بردیگران محیط می‌كند.


فریدون آو كه هم‌نسل نقاشانی چون حاجی‌زاده، ابوالقاسم‌سعیدی، زنده‌رودی و محصص‌ها بوده است هم‌اكنون از همه هم‌نسلانش فعال‌تر است چه از نظر كار شخصی و چه از لحاظ كار فرهنگی. مجموعه اخیر او مثل همیشه تركیب مواد روی تصاویری بود كه از بوم پلات گرفته شده بودند و روی آنها خطوطی با رنگ و به شكل تقریبا بی‌نظم آورده شده بود.


از نقطه نظر فرمی شاید آنها را بتوان مجموعه‌ای از «زنده‌رودی» و «تومبلی» دانست كه در سیاق و ذهنیات «آو» به اثری كاملا شخصی بدل شده است. كارهای «آو» را در این مجموعه اگر بخواهیم با زنده‌رودی مقایسه كنیم خیلی جسورانه‌ترند و آن خشكی را كه به آثار زنده‌رودی حالت ماكت می‌دهد، ندارد؛ هرچند شاید مقایسه این دو، كار درستی نباشد و حتی تا حدودی عجیب، ولی مشخصا شباهت‌هایی در مجموعه 101 نام و بعضی آثار زنده‌رودی قابل تشخیص بود؛ شباهت‌هایی كه البته با رمز و راز و اندیشه «آو» به‌كل محو و مثل دودی كه جاودگران در پایان مراسم‌شان به هوا می‌فرستند با طبیعت آثار وی یكی می‌شد.


اما آنچه حرف وی را تا به این حد خصوصی می‌كند شاید به غیراز ویژگی‌های ذهنی هنرمند، این باشد كه او در چند رشته هنری فعالیت كرده و به كارهایی دیگر مثل جمع‌آوری آثار هنری نیز مشغول بوده است. همه اینها در كنار هم رسوبی ارزشمند را نتیجه می‌دهد كه جز در برخی هم نسل های وی از جمله قاسم‌حاجی‌زاده در كمتر نقاش و هنرمند ایرانی دیده شده است؛ رسوبی كه حاصل یكی كردن زندگی و هنر بوده است.